Het Nationaal Symfonie Orkest
Ironisch is het wel, ik heb nog geen Highlife gehoord, geen band zien spelen, maar ben wel naar het orkest geweest. Ghana heeft een nationaal symfonie orkest, opgericht door de grote leider en eerste president Kwame Nkrumah in 1959. Afgelopen donderdag speelde het in het National Theatre o.l.v. een Engelse gastdirigent, Roy Wales. Sterrollen waren weggelegd voor een Engels/Indiase eerste violist en Ghanaas eigen prima donna Margaret Furguson, wel al 17 jaar in de UK wonend. Ceremoniemeester was een Amerikaan, die breed inging op de sponsors. Die zijn hard nodig, want ieder orkestlid klust bij. Zo werd duidelijk wat die batterij aan glimmende 4-Wheel-Drives voor de ingang deed. Van PHC Motors dus.
De
avond was eigenlijk heel geschikt als les: "Introductie in 300 jaar
westerse klassieke muziek", met name opera/operette. Voorkennis niet
vereist. Het programma bestond uit een kaleidoscoop aan stukken of
eerder uit een top 40, want de krakers die voorbijkwamen herkent
iedereen. Althans, een ieder die in Europa is opgegroeid. Ieder stuk
werd ingeleid en uitgelegd door Wales en die deed dat leuk. Achter het
orkest stond een vet jeugdkoor, dat soms werd ingezet, bijvoorbeeld bij
Orff's "Carmina Burana". Het Adagio van Albinoni (ooit nog door Rik van
der Linden's Exception opgeleukt) werd gespeeld, delen uit "Le Mariage
de Figaro" van Mozart en Vivaldi's "Gloria" kwamen langs. "La Donna e
Mobile" uit Verdi's Rigoletto en Bizet's duet "De Parelvissers" werden
met overtuiging vertolkt door twee Ghanese tenoren. Bij het orkest had
ik soms mijn twijfels, maar met de zang zat het meer dan goed. Dat gold
zeker voor het optreden van de sopraan Furguson. Na haar vertolking van
een aria van Puccini gebeurde ook weer zoiets dat bij ons ondenkbaar is
bij een klassiek concert. Wales adresseerde de zaal met: "mooi, he,
willen jullie het nog een keer horen?". Nou, dan doen we het een tweede
keer. Gewoon een toegift midden in het concert. Het blijft wereldvreemd
om Afrikanen te zien, die operettes vertolken, maar dat geldt evengoed
voor blanken die achter djembé's zitten (of Congolese soukous spelen
:)). Het spijt me van de slechte kwaliteit foto's.